Hoe worden cliëntervaringen gemeten?

Landelijk is afgesproken dat organisaties die geboortezorg leveren, de ervaringen van cliënten meten. Alle geboortezorg organisaties gebruiken hiervoor dezelfde vragenlijst, namelijk de PREM Geboortezorg, die ze samen hebben ontwikkeld. Elke kraamvrouw, die een levensvatbare baby heeft gekregen, krijgt deze vragenlijst aangeboden. Het is een korte vragenlijst met 14 vragen over wat belangrijk is voor jou als kraamvrouw en zinvol is voor de zorgverlener. We stellen vragen over de ervaringen met de zorg voor elk van de organisaties waarvan je zorg hebt ontvangen: de verloskundige, het ziekenhuis en de kraamzorgorganisatie. Je beantwoordt de vragen op een eenvoudige 10 puntschaal met smileys.

Daarnaast bevat de vragenlijst een aantal achtergrondvragen zoals geslacht, leeftijd, plaats van bevallig etc. Tot slot vragen we naar verbeterpunten en complimenten.

Hoe werkt het meten van cliëntervaringen met de PREM geboortezorg?

Meestal informeert de verloskundige je over de PREM en dat je emailadres hiervoor gebruikt wordt. Daar kun je bezwaar tegen maken. Dan word je niet uitgenodigd om de vragenlijst in te vullen.

De organisatie van de zorgverlener die jouw bevalling heeft begeleid geeft jouw emailadres door als je bevallen bent.

Vervolgens ontvang je automatisch een e-mail met uitleg en een link naar de PREM vragenlijst. Deze mail moet tussen de 2 en 8 weken na de bevalling bij jou in de digitale brievenbus binnenkomen.

Wat gebeurt er met de resultaten?

De ingevulde PREM vragenlijsten worden door verschillende partijen gebruikt: de organisaties van wie je zorg hebt gehad, ontvangen de landelijke uitkomsten en de uitkomsten van hun eigen metingen. Deze data zijn altijd anoniem. Zij kunnen deze uitkomsten gebruiken om de kwaliteit van de geboortezorg te verbeteren. Door het invullen van de PREM vragenlijst draag je bij aan de kwaliteit van de organisatie waar je geboortezorg van hebt gekregen.

Alle ingevulde PREM vragenlijsten worden veilig verzameld door een onafhankelijk onderzoeksbureau genaamd Perined. Zij delen anonieme resultaten met verschillende landelijke partijen om de kwaliteit van de geboortezorg te verbeteren. De anonieme data wordt ook gedeeld met een landelijke openbare database. Persoonlijke antwoorden op open vragen blijven vertrouwelijk en worden niet gedeeld met de database.

Meer weten? Je vindt meer informatie via deze link.