Waar moet je op letten in de zwangerschap

Over het algemeen kun je alles blijven doen wat je ook deed voor je zwanger werd zoals werken, sport, seks, autorijden enzovoort. Het is belangrijk dat je voldoende rust neemt en naar je lichaam luistert. Hieronder kort informatie over wat belangrijk is tijdens de zwangerschap. Kijk voor uitgebreidere informatie over waar je op moet letten tijdens je zwangerschap in onze geboortezorg informatiebrochure. Kijk voor alle meest recente adviezen over voeding op de site van het voedingscentrum

  • Begin voor de zwangerschap met het innemen van 0,5 mg foliumzuur per dag. Is dat niet gelukt dan is het vroeg in de zwangerschap nog steeds zinvol te starten met het innemen van foliumzuur. Gebruik foliumzuur tot je 10 weken zwanger bent
  • Eet geen rauw of half doorbakken vlees
  • Eet geen ongewassen groenten en fruit
  • Draag handschoenen bij het verschonen van de kattenbak. Ook tijdens het werken in de tuin of met potgrond moet je hier alert op zijn
  • Eet geen kazen die van rauwe melk gemaakt zijn
  • Eet liever geen lever tijdens de zwangerschap en wees zuinig met andere leverproducten (maximaal 1 boterham per dag)
  • Neem uit voorzorg niet te lang achter elkaar producten met veel kaneel erin
  • Het is beter de eerste 3 maanden van de zwangerschap de sauna niet te bezoeken. Hetzelfde geldt voor hete baden en de zonnebank
  • Zorg voor goede bescherming van je huid met een zonnebrandcrème met een hoge factor
  • Probeer in de zwangerschap contact met de volgende stoffen zoveel mogelijk te vermijden: verf op terpentinebasis, ongediertebestrijdingsmiddelen en chemicaliën (zoals foto-ontwikkelvloeistoffen). Van haarverf zijn tot nu toe geen schadelijke effecten bekend.
  • Rook niet en gebruik geen alcohol of drugs
  • Ben voorzichtig met medicatie. Wanneer een arts/specialist de medicijnen heeft voorgeschreven, meld dan altijd dat je zwanger bent