Geboortezorg bij Fam
Zwangerschapscursussen

Vanuit Fam adviseren we je een zwangerschapscursus te volgen. Zwangerschapscursussen heb je in allerlei soorten en maten en ook de prijzen verschillen per cursus. Het is goed om je voor te bereiden op je bevalling en de komst van jullie kind. Hieronder vind je uitleg over de verschillende soorten cursussen. Kijk bij Handige links voor adressen in de regio.

Zwangerschapsbegeleiding volgens Oefentherapie Cesar
+

Deze vorm van begeleiding is vergelijkbaar met de voor cliënten vaak meer bekende term ‘zwangerschapsgym’. Bij deze vorm van begeleiding volgens Oefentherapie Cesar ligt de nadruk op het behandelen en voorkomen van klachten, houding, oefeningen en onderhouden van de conditie. 

Cursus Samen Bevallen
+

Tijdens de cursus besteed je tijd een aandacht aan elkaar en je kind. Door op elkaar te steunen en te vertrouwen maak je de geboorte van je kind tot een gezamenlijke belevenis. Met een positieve voorbereiding worden angsten en onzekerheden rondom de zwangerschap en bevalling weggenomen. De ondersteunende rol van de partner krijgt ruim de aandacht. Elke cursus bestaat uit een theoretisch en een praktisch deel. Zo is er veel aandacht voor ademhaling en ontspanning, houdingen en technieken rondom de bevalling. Doordat je weet wat je mogelijkheden zijn, krijg je meer zelfvertrouwen en kracht. De groepen bestaan uit gemiddeld 3 tot 6 stellen en de cursus start tussen de 25e en 30e zwangerschapsweek. Privélessen zijn ook mogelijk. 

Hypnobirthing
+

Vol vertrouwen relaxed bevallen? Dat klinkt goed. De nadruk van de cursus ligt op zwangerschap en geboorte, maar ook op ouderschap en het bewustzijn van het ongeboren kind. Het is een gemakkelijk en eenvoudig programma dat zorgvuldig is doordacht door de jaren heen om moeders te helpen herinneren aan de eenvoud van geboorte. 

Vol vertrouwen bevallen
+

Zwangeren en hun partners worden op een praktische, realistische en positieve manier stap voor stap meegenomen door de hele bevalling. De laatste weken van de zwangerschap en het kraambed worden hierin ook meegenomen. 

Mindfulness
+

Ben je zwanger en op zoek naar een zinvolle zwangerschapscursus en een goede voorbereiding op de bevalling? De mindfulness zwangerschapscursus geeft je de gelegenheid om vol van je ongeboren kind te genieten en met zelfvertrouwen de bevalling tegemoet te gaan. 

Haptonomie
+

De belangrijkste onderdelen van deze vorm van zwangerschapsbegeleiding zijn: 

  • Al voor de geboorte bevorderen van (gevoels-)contact tussen beide ouders en het kind; dit bevordert de hechting tussen kind en ouders na de geboorte. 
  • Zwangerschap zo natuurlijk mogelijk laten verlopen; moeder leert luisteren naar haar eigen lichaam en partner leert waarin hij ondersteuning kan bieden. 
  • Geboorte zo natuurlijk mogelijk laten verlopen; uitgebreide aandacht voor de aanstaande moeder hoe zij kan omgaan met de pijn rondom de bevalling.

De begeleiding begint meestal tussen de 20e en 24e zwangerschapsweek. Na de bevalling kan haptonomie ook ondersteuning geven. Deze begeleiding is met name gericht om de ouders te leren omgaan met hun nieuwe manier van leven als ouder en als partner. Met als doel elkaar beter aan te voelen en daarmee beter op elkaar en het kind aan te sluiten. 

Een-op-eenbegeleiding
+

Deze begeleidingsvorm richt zich op zwangeren (en hun partner) met een angst of trauma tijdens de zwangerschap of de bevalling. Er wordt specifiek aandacht besteed aan de angst of het trauma die het genieten van het kind en de zwangerschap in de weg staat. Met verschillende oefeningen en een begeleiding op maat komt de angst tot rust, ga je je lichaam weer vertrouwen en verfijnd aanvoelen en krijg je handvatten die je bewust kunt inzetten tijdens je bevalling. 

Mamacoaching
+

Mamacoaching kan je individueel of met groepscoaching (workshop Mama in balans) ondersteunen in het moederschap. Deze cursus is bedoeld voor (bijna) moeders die zich soms onzeker, moe of gestrest voelen.

Zwangerfit
+

Deze cursus kan zowel tijdens de zwangerschap als na de bevalling gevolgd worden. Zwangerfit is erop gericht je conditie tijdens de zwangerschap optimaal te houden, zodat eventuele klachten tot het minimum beperkt blijven. Daarnaast richt de cursus zich ook op zwangerschapsgerelateerde klachten bij bewegingsproblemen. De cursus start vanaf de 16e zwangerschapsweek tot aan de bevalling en herstart 4 weken na de bevalling. 

Zwangerschapsyoga
+

De 9 maanden van je zwangerschap moet je volop beleven. Het is een tijd waarin je jezelf bewust gaat voorbereiden op de komende bevalling. Zwangerschapsyoga leert je met vertrouwen naar de bevalling toe te leven. Tijdens de lessen leer je met yogaoefeningen ademhalingstechnieken, ontspanning en concentratie toe te passen. Zwangerschapsyoga is niet zweverig, maar een hulpmiddel om sterker naar de bevalling toe te leven. Tijdens die bevalling heb je iemand nodig die je vertrouwen geeft en je begeleidt op de manier zoals je bij de lessen geleerd hebt. Daarom is er bij de meeste cursussen regelmatig een partnerles. Zwangerschapsyoga start vaak vanaf de 20e zwangerschapsweek. Het wordt meestal gegeven in groepen van 8 tot 12 zwangeren. In de regio zijn op meerdere locaties cursussen te volgen. 

Online zwangerschapscursus
+

Online zwangerschaps cursus voor aanstaande ouders die zich goed willen voorbereiden op de komst van hun kind.

Mom in Balance
+

Met de Mom in Balance Zwanger Workout blijf je fit, sterk en energiek tijdens je zwangerschap. Geschikt voor alle vrouwen, getraind of ongetraind.

Zwangerschapspilates
+

Pilates is een perfecte training tijdens de zwangerschap. Kracht, lenigheid, balans, ademhaling, perstechnieken en een optimale houding tijdens en na de zwangerschap komen aan bod.

De cursus is opgebouwd uit 10 lessen tijdens de zwangerschap en 5 lessen na de bevalling. De lessen zijn vrij in te delen en je kunt instromen in iedere les. De meeste dames starten tussen de 20-25 weken van de zwangerschap.